A Critical Reading of the “Educational” Neo-language of Competencies The Case of Colombia: The Case of Colombia

Título traducido de la contribución: Lectura Crítica del Neo Lenguaje educativo de las Competencias: El Caso de Colombia

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

The aim of this study is to understand, from a critical point of view, the condition of semantic, discursive, and rhetorical displacement operating in Colombian educational system, where the category of education has been displaced by the concept of competence. The following question guides the inquiry: What are the profound meanings from semiotic considerations and from the analysis of the discourse that underlie the rationality of competences as a category inserted in the discourse of the Ministry of National Education of Colombia (MEN)? The investigation confirms that the Colombian educational system has been steered, since 2004 through the Álvaro Uribe Vélez neoliberal government, by an instrumental and economistic conception of education, whose logic is marked by the notions of "efficiency", "competence", “outcomes” and "success" as categories indicative of the training horizon promoted by the Colombian state. We argue that the pragmatic outcome is an institutional isomorphism that will nullify and come into conflict with the country's cultural and regional diversity.
Título traducido de la contribuciónLectura Crítica del Neo Lenguaje educativo de las Competencias: El Caso de Colombia
Idioma originalInglés estadounidense
Número de artículo2
Páginas (desde-hasta)24-48
Número de páginas25
PublicaciónCritical Education
Volumen16
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 1 may. 2025

Focos Estratégicos

  • Cultura de Paz, Ciudadanía y Familia UniSabana ​(Pacificus)

Clasificación de Articulo

  • Artículo completo de investigación

Indexación Internacional (Artículo)

  • SCOPUS

Scopus-Q Quartil

  • Q3

ISI- Q Quartil

  • Q3

Categoría Publindex

  • B

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Lectura Crítica del Neo Lenguaje educativo de las Competencias: El Caso de Colombia'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto