Cybernetics of self-regulation, homeostasis, and fuzzy logic: foundational triad for assessing learning using artificial intelligence

Título traducido de la contribución: Cibernética de autorregulación, homeostasis y lógica difusa: tríada fundamental para evaluar el aprendizaje usando inteligencia artificial

Edinson Oswaldo Delgado Rivas (Primer Autor), Andres Chiappe Laverde (Segundo Autor), Angélica Vera Sagredo (Tercer Autor)

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

1 Cita (Scopus)
8 Descargas (Pure)

Resumen

Today’s Education is increasingly mediated by digital technologies that imply new challenges that need to be addressed in detail to turn them into opportunities for advancement and evolution. Such is the case of the use of artificial intelligence in learning assessment processes, which is forcing us to rethink traditional methods, mechanisms, and strategies to assess student learning achievement, especially in distance and online Education. Given the complexity of the above, this analytical essay proposes a look at artificial intelligence developments that support the so-called “evaluation 4.0”, based on the application of fuzzy logic, homeostasis, and the cybernetics of self-regulation. Such an application would provide technical support and a general understanding framework for the evaluation processes for both teachers and students to promote evaluation processes more in line with the flexible and often imprecise and ambiguous nature of the learning and performance associated with the skills assessment in the framework of the fourth industrial revolution.

Título traducido de la contribuciónCibernética de autorregulación, homeostasis y lógica difusa: tríada fundamental para evaluar el aprendizaje usando inteligencia artificial
Idioma originalInglés
Número de artículoe0254918
Páginas (desde-hasta)1-26
Número de páginas26
PublicaciónEnsaio Evaluación y Políticas Públicas en Educación
Volumen33
N.º126
DOI
EstadoPublicada - 2025

Focos Estratégicos

  • Sociedad Digital y Competitividad​ (SocietalIA)

Clasificación de Articulo

  • Artículo completo de investigación

Indexación Internacional (Artículo)

  • SCOPUS

Scopus-Q Quartil

  • Q3

ISI- Q Quartil

  • Ninguno

Categoría Publindex

  • B

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Cibernética de autorregulación, homeostasis y lógica difusa: tríada fundamental para evaluar el aprendizaje usando inteligencia artificial'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto